Toimintakertomus 2017

Rovaniemi

TOIMINTAKERTOMUS 2017

POIMINTOJA

Suomi 100 -juhlavuoden teeman mukaisesti Timo K. Mukka -seura on järjestänyt tilaisuuksia lukea yhdessä Mukkaa. Koiran kuolema -novellin lukutapahtuma oli tarjolla maaliskuussa Kahvila Kauppayhtiöllä ja huhtikuussa kirjaston Aalto-salin Taidesiivessä. Ja kesän heinä kuolee -teosta luettiin Hiljaisuus-festivaalilla kesäkuussa ja Mustan Kissan kuppilassa syyskuussa. Novelli Vuoden viimeisistä päivistä luettiin kirjaston Novellikoukussa marraskuussa ja oli tarjolla jäsentiedotteen liitteenä luettavaksi yhdessä ystävien ja perheenjäsenten kesken.

Erityismaininnan seuran toiminnassa ansaitsee Timo K. Mukka -näyttely Pellossa. Logistiset järjestelyt hoituivat kirjastojen toimin, ja Timo K. Mukka -seura hoiti näyttelyn ripustuksen ja avajaisohjelman esitelmineen. Näyttely oli esillä puolentoista kuukauden ajan. Paikallislehti Meän Tornionlaakso uutisoi siitä näyttävästi, ja näyttely tavoitti myös runsaasti yleisöä.

Ulkomaille ulottuvaa oli toiminta Teatteri Liikutuksen Hallayö-esityksen hyväksi nukketeatterifestivaaleilla Ranskassa. Seura järjesti teatteriryhmälle mukaan aineistoa ranskaksi ja englanniksi. Timo K. Mukan elämää ja tuotantoa esittelevä aikajana muokattiin käännöstekstein uudenlaiseen graafiseen asuun. Yhteistyökumppaneina olivat maisteri Sari Ylipulli ja Lapin Kansan graafikko Jaana Niemelä.

Uusi aluevaltaus oli Mukka-lato osana arvostetun Hiljaisuus-festivaalin ohjelmatarjontaa Kittilän Kaukosessa.

TAPAHTUMIA JA TOIMINTAA KUUKAUSITTAIN

Huhtikuu

Timo K. Mukka -seuran vuosikokous pidettiin 5.4. Rovaniemen teatterin lämpiössä Teatteri Liikutuksen Hallayö-esityksen jälkeen alkaen klo 19. Kokoukseen osallistui 15 seuran jäsentä, ja uusia jäseniä liittyi tilaisuuden myötä. Kokouksen yhteydessä nautittiin seuran tarjoamat kahvit suolaisen ja makean kera. Tarjoilusta vastasi teatteriravintola Cafe & Bar 21. Vuosikokousta edelsi kauden viimeinen Luetaan yhdessä -lukutapahtuma (4.4.) Koiran kuolema -novelli, johon Hallayö pohjautuu.

Toukokuu

Vuotuisen kevätstipendin saivat Pellon lukion ylioppilas Eeva Peura ja Lapin ammattiopistosta valmistunut merkonomi Suvi Ylihoikka. Kumpikin sai Mukan tekstien kokoelman Näin hetki sitten ketun (toim. Toni Lahtinen, 2010) ja 50 euron sekin. Onnittelukorttina oli kuva nuoren Mukan (1962) maisemamaalauksesta kuusamolaiskodin seinässä.

Timo K. Mukka -seura saa kouluilta tunnustusta ja kiitosta lahjoituksista. Seuran jäsenenä voi olla hyvillään, kun joka kevät suurten yleisöjen kuullen mainitaan Timo K. Mukan nimi nuorten stipendinsaajien nimien ohessa.

Kesäkuu

Hiljaisuus-festivaalin ohjelmatarjonnassa Kittilän Kaukosessa oli Mukka-lato, Mukkaa ääneen luettuna, teosvalintana Ja kesän heinä kuolee. Tapahtuman järjesti seuran varapuheenjohtaja Eetu Kangas, jonka mukaan ohjelma otettiin innostuksella ja mielenkiinnolla vastaan sekä festivaaliyleisön että järjestäjienkin taholta. Seuran toivottiin olevan mukana myös tulevana vuonna.

Heinäkuu

Jäsenille tarjottiin kesäretkeä Hailuodon teatterifestivaalien Sankarihymni-esitykseen. Osallistujien vähäisen määrän vuoksi retkeä ei järjestetty.

Syyskuu

Rovaniemen Taiteiden yössä Mustan Kissan kuppilassa luettiin Mukkaa. Tarjolla oli ”unen ja todellisuuden mailla hapuileva säestetty otanta Timo K. Mukan teoksesta Ja kesän heinä kuolee”. Tapahtuman toteutti Eetu Kangas muusikkoystävineen. Yleisömenestys.

Jäsenille tarjottiin syysretkeä Pelloon yhteistyössä Taidemuseon ystävien kanssa. Ohjelmassa olisi ollut Timo K. Mukka -näyttelyyn ja Oranki Artiin tutustuminen. Osallistujien vähäisen määrän vuoksi retkeä ei järjestetty.

Timo K. Mukka -näyttely osana Pellon kunnan 150-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa 15.9.–30.10. Avajaispuheenvuoron seuran puolesta esitti Pekka Raudaskoski. Esitelmän Mukan tiestä kirjailijaksi piti Hannu Rahikainen. Tapahtuma oli seuran toimesta huomionosoitus vuosijuhlaansa viettävälle Pellon kunnalle.

Mukan Koiran kuolema -novelliin pohjautuva Hallayö esitettiin nukketeatterifestivaaleilla Ranskassa. Johanna Salo ja Teatteri Liikutus veivät esityksen Ranskaan. Timo K. Mukka -seura ja kirjaston Lappi-osasto järjestivät esiintyjien matkaan Mukka-aineistoa ranskaksi ja englanniksi.

Festival mondial des théâtres de marionnettes FMTM, Ardennes, Koillis-Ranska, on kansainvälinen ja Euroopan suurin alan festivaali, vuodesta 1961, joka toinen vuosi, aina syyskuussa. Hallayön myötä Mukka matkasi Ranskaan.

Marraskuu

Timo K. Mukka oli ehdolla Vuosisadan lappilaiseksi Lapin Kansan äänestyksessä. Jäsentiedotteessa kannustettiin äänestämään Mukkaa. 71 äänellä hän sijoittui kirjailijoiden kärkeen. (Nils-Aslak Valkeapään äänimäärä oli 105. Koko äänimäärä oli 4720, ja eniten ääniä sai Läjä Äijälä (1880), seuraavina Antti Tuisku (824) ja ”joku muu” (186). Mukan kanssa samaan äänimäärään ylsi Paavo Väyrynen, ja yhdellä äänellä hänet voitti Eero Mäntyranta. Ehdokkaita on listattu 99.)

Novellikoukussa Rovaniemen pääkirjaston taidesalissa luettiin Mukan novelli Vuoden viimeisistä päivistä.

Joulukuu

Jäsenille lähetettiin Mukan novelli Vuoden viimeisistä päivistä. Kehotettiin lukemaan novelli yhdessä ääneen omassa lähipiirissä ja näin luomaan laaja Mukka-lukupiiri.  Toivottiin myös lähetettäväksi kuvia lukutapahtumista paikkakuntatiedoin varustettuna seuran Facebook-sivuille https://www.facebook.com/Timo-K-Mukka-seura. Tämä jäi ehkä huomaamatta muiden joulupuuhien lomassa. Ainakaan kuvia ei tullut.

TOIMINTAA AIHEALUEITTAIN

Hallinto ja yhteydenpito

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Marjatta Byckling, varapuheenjohtana Eetu Kangas. Hallituksen varsinaiset jäsenet ovat puheenjohtajien lisäksi Riikka Lamppu, Leena Mölläri, Lea Poikela, Kari Puolakka ja Pekka Raudaskoski; varajäseniä ovat Eino Hantula, Matti Kärkkäinen, Aleksi Mukka ja Tuula Saraniemi. Yhteydenpito hallituksen jäsenten kesken on toiminut kokousten ohessa sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Hallitus on kokoontunut 5 kertaa: huhti-, touko-, marras-, maalis- ja huhtikuussa.

Yhteyttä jäsenistöön on pidetty sähköpostitse, osin kirjeitse. Puheenjohtaja on lähettänyt 6 jäsentiedotetta: touko-, heinä-, syys- marras-, joulu- ja huhtikuussa. Sähköpostittomille jäsenille (6) on lähetetty kirjepostia ja tekstiviestejä.

Jäsenistö

Seuraan on liittynyt 13 uutta jäsentä toimintakauden aikana. Vuoden 2017 lopussa maksaneita jäseniä oli 56, maksamatta 37, mahdollisesti eroamassa 4, nimiä jäsenlistalla 97. Henkilökohtaisia muistutuksia jäsenmaksuista ei lähetetty. Jäsenmaksukertymä 640 euroa selittyy sillä, että jotkut jäsenet maksavat toistuvasti ylimääräistä kannatuksen vuoksi. Tällä kaudella on toimittu pelkästään jäsenmaksutuloilla.

Seuran jäseniä on Rovaniemen ja sen lähikylien lisäksi ainakin seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kaipiainen (Kouvola), Karhula (Kotka), Kokkola, Lankojärvi (Pello), Lappeenranta, Malaga (Espanja), Oulu, Pello, Pukkila (Uusimaa), Raahe, Sodankylä, Tampere, Tuusula ja Ylitornio.

Tiedottaminen ja näkyvyys

Seura on tiedottanut toiminnasta ja tapahtumista sähköpostitse ja kirjeitse jäsenistölle ja median kautta muulle yleisölle. Näkyvyyttä on tuonut seuran toiminnan sijoittuminen muiden tapahtumien yhteyteen, kuten Pellon 150-vuotisjuhlavuoteen. Nimikoiden sivustolla http://www.nimikot.fi/ tiedotetaan seuran tapahtumista, ja siellä on nähtävänä osa Mukan 70-vuotisnäyttelyn aineistosta. Seura on Facebookissa, osoite https://www.facebook.com/Timo-K-Mukka-seura.

Yhteistyökumppanit

Seura on toiminut yhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: Rovaniemen kaupunki, Rovaniemen kaupunginkirjasto ja Lappi-osasto, Tornionlaakson kirjaston Pellon toimipiste; Kahvila Kauppayhtiö ja Cafe & Bar 21; Teatteri Liikutus, Rovaniemen teatteri ja Lapin ylioppilasteatteri; Lapin Kansa, Uusi Rovaniemi, Yle Rovaniemi; Gummerus Kustannus Oy, Lapin kirjallisuusseura ry ja Suomen kirjailijanimikkoseurat ry.

YLEISARVIO JA TULEVAISUUDENNÄKYMÄT

Tähänastisiin saavutuksiin voi olla tyytyväinen. Seuran toiminta on vakiintunut. Timo K. Mukka -näyttelyn laajempi toteutuminen verkossa on edelleen suunnitelmissa. Vireillä on myös suunnitelmia näkyvyydestä pääkaupunkiseudulla.