Toimintakertomus 2018

Rovaniemi

TOIMINTAKERTOMUS 2018

POIMINTOJA MUKKAAN LIITTYEN

Mukka mainitaan usein, esimerkiksi juuri syntymäpäivänä 17.12. Lapin Kansan kulttuurisivulla, kun esiteltiin nuorten kirjoituskurssilla kirjoitettujen tekstien julkaisua. Ohjaaja Tittamari Marttisen mukaan Syvemmälle metsään -julkaisussa näkyy lappilaisten nuorten vahva side luontoon ja ympäristöön, mikä jatkaa Timo K. Mukan ja Maria Peuran perinnettä. Myös Finlandia-ehdokkaana juuri ollut Katja Kettu on toistuvasti todennut Mukan vaikuttajakseen.

Mukka-tutkimus on täydentynyt Urte Liepuoniuten pro gradu -tutkielmalla Pohjoinen, provinsialismi, ihminen: Timo K. Mukka ja Maria Peura . Lisäksi Urte Liepuoniute: ”Euroopan reunalla: Puhetta provinsialismista Maria Peuran kanssa” (Kaltio 4/2018).

Gummeruksen uusintapainoksena Mukan tuotannon seitsemän ensimmäistä teosta ovat nyt kaikki ilmestyneet yhdenmukaisessa Markus Pyörälän suunnittelemassa asussa, viimeisenä (huhtikuussa 2019) yhteisnide sisältäen teokset Koiran kuolema sekä Ja kesän heinä kuolee. https://www.gummerus.fi/fi/kirjailija/timo-k-mukka/412/

TAPAHTUMIA JA TOIMINTAA KUUKAUSITTAIN

TOUKOKUU

Timo K. Mukka -seuran vuosikokous pidettiin keskiviikkona 16.5. alkaen klo 18 Rovaniemen pääkirjaston yleisökokoustilassa. Sääntömääräisen kokouksen alkua juhlisti seuran luovuttama todistus kunniajäsenyydestä Pekka Raudaskoskelle. Kokouskahvin kera Pekka tarjosi leipomaansa juhlakranssia.

Todistus toteutettiin A4-kokoisena tulosteena, kuva-aiheena Timo K. Mukan teos, nimeämätön maisema, seinämaalaus Kuusamossa vuodelta 1962. Todistusteksti on asemoitu kuvan päälle. Toteutuksen hoiti Eino Hantula.

Todistusteksti:

KUNNIAJÄSEN PEKKA RAUDASKOSKI

Perusteena arvokas, merkittävä ja aktiivinen osallistuminen seuran toimintaan perustamisesta lähtien.

Rovaniemellä 16. toukokuuta 2018

Timo K. Mukka -seura ry:n hallitus

Timo K. Mukka -stipendi lahjoitettiin vakiintuneen tavan mukaan keväällä Pellon lukion uudelle ylioppilaalle ja Lapin koulutuskeskuksesta valmistuneelle merkonomille sekä uuden tavan mukaan syksyllä Lyseonpuiston IB-lukion ylioppilaalle. Stipendi sisältää rahaa 50 euroa ja Mukan kirjan, tällä kertaa Gummeruksen julkaisemia uusintapainoksia Maa on syntinen laulu ja Laulu Sipirjan lapsista. Stipendin saivat ylioppilas Heidi Nätynki, merkonomi Katja Vuolo ja IB-ylioppilas Riikka Pirttijärvi. Onnittelukorttina oli kuva nuoren Mukan (1962) maisemamaalauksesta kuusamolaiskodin seinässä.

Timo K. Mukka -seura saa kouluilta tunnustusta ja kiitosta lahjoituksista. Seuran jäsenenä voi olla hyvillään, kun joka kevät suurten yleisöjen kuullen mainitaan Timo K. Mukan nimi nuorten stipendinsaajien nimien ohessa.

KESÄKUU

Mukka-lato oli jälleen Hiljaisuus-festivaalin ohjelmassa Kittilän Kaukosessa, sisältäen luentaesityksen säestyksen kera, lukukirjana Mukan Punaista. Toteutus Eetu Kangas ja muusikot Mikko Mella ja Lauri Hyykoski. Esitykset (4 kpl, 2 x 20 min) olivat ilmaisia, yleisöä yhteensä 40–50 henkilöä, palaute innostunutta ja hyvää.

ELOKUU

Timo K. Mukka -seuran kojulla Rovaniemen Wanhoilla Markkinoilla esiteltiin Mukan tuotanto ja tutkimuskirjallisuutta. Kirjat ja esittelytelineet saatiin lainaksi Rovaniemen kirjaston Lappi-osastolta. Tiedonjaossa ja keskustelussa hyvä apu olivat laminoidut A3-kokoiset aikajanat Mukan elämästä ja tuotannosta (kielet suomi, ranska ja englanti). Kojulla päivystivät seuran hallituksesta Lea Poikela, Pekka Raudaskoski ja Marjatta Byckling. Kirjat ja kalusteet edestakaisin roudasi Matti Kärkkäinen. Kiinnostunutta yleisöä oli paljon, monen ikäisiä ja monenlaisia taustoja omaavia: Mukan tuttuja ja koulukavereita, kaiken lukeneita, ei yhtään Mukkaa lukeneita, vain Mollbergin elokuvan nähneitä jne. Uusia jäseniä liittyi seuraan. Koju nro 34 oli Vanhalla torilla, vieressä Lapin sotaorvot -yhdistys.

SYYSKUU

Mukan Punaista-kokoelman runoja esitettiin säestyksen kera Rovaniemen Taiteiden yössä Mustan Kissan Kuppilassa. Noin 15 min runoesityksen kuppilantäydelle yleisölle toteuttivat Eetu Kangas ja Mikko Mella.

Vierailu Helsingin Sanomain Säätiön vuosipäivän juhlassa Päivälehden museossa Helsingissä 26.9. Puheenjohtaja Marjatta Byckling edusti seuraa ja sen hallitusta kutsuvieraana. Seura maksoi junamatkan yhteen suuntaan.

LOKAKUU

Päivälehden museon johtaja, tulevan Timo K. Mukka -näyttelyn käsikirjoittaja, Saila Linnahalme vieraili Rovaniemellä 17.–18.10. Museoon on tekeillä näyttely vuoden 2019 syyskaudelle ja vuodenvaihteeseen. Aloitteen näyttelystä teki Marjatta Byckling ottamalla yhteyttä Saila Linnahalmeeseen. Hanke on ollut vireillä keväästä 2017.

Tapaamiset Saila Linnahalmeen kanssa Rovaniemellä onnistuivat hyvin, sekä illalla (seuran hallituksen jäseniä) että aamupäivällä (Mukan perikunnan edustajia ja seurasta valittu pienryhmä Hannu Rahikainen, Pertti Hyvönen ja puheenjohtaja). Linnahalme oli tyytyväinen vierailuun. Hän on hyvin innostunut näyttelystä sekä kiinnostunut yhteydenpidosta Mukka-seuralaisiin.

JOULUKUU

Jäsentiedotteessa aktivoitiin jäsenistöä Mukan syntymäpäivän juhlistamiseen lukemalla Mukkaa. Lainaus: Viime joulukuussa lähetin jäsenpostina novellin Vuoden viimeisistä päivistä, ajankohtaan sopivana. Nyt suositan vaikkapa Rovastin kumpu -novellia, sekin on kokoelmassa Koiran kuolema. Novelli on lyhyt eikä lainkaan jouluinen, mutta se saa lukijan ajatukset laukkaamaan moneen suuntaan, esimerkiksi kerrontahetken maailmantapahtumiin.  ” . . . tulivuorenpurkaus Filippiineillä, vallankumousyritys Indonesiassa, vallankumous Algeriassa . . . presidentti Kekkosen aikana . . . ”

Yhdessä ääneen luettavaksi Mukka soveltuu hyvin. Kieli soljuu puheen ja hengityksen rytmiin.

TOIMINTAA AIHEALUEITTAIN

Hallinto ja yhteydenpito

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Marjatta Byckling, varapuheenjohtana Eetu Kangas. Hallituksen varsinaiset jäsenet ovat puheenjohtajien lisäksi Eino Hantula, Riikka Lamppu, Lea Poikela, Kari Puolakka ja Pekka Raudaskoski; varajäseniä ovat Taru Hämäläinen, Matti Kärkkäinen, Leena Mölläri ja Tuula Saraniemi. Yhteydenpito hallituksen jäsenten kesken on toiminut kokousten ohessa sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Hallitus on kokoontunut 4 kertaa: maalis-, huhti-, kesä- ja syyskuussa.

Yhteyttä jäsenistöön on pidetty sähköpostitse, osin kirjeitse. Puheenjohtaja on lähettänyt kolme jäsentiedotetta: huhti-, syys- ja joulukuussa. Niiden ohessa on ollut saateviestejä ja elokuussa kutsu osallistumaan Rovaniemen Wanhoille markkinoille. Sähköpostittomille jäsenille (6) on lähetetty kirjepostia ja tekstiviestejä.

Jäsenistö

Seuran jäseniä on Rovaniemen ja sen lähikuntien lisäksi monilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea. Seuraan on liittynyt 4 uutta jäsentä toimintakauden aikana. Jäseniä on yhteensä 85, maksavia jäseniä 80. Vapaajäseniä hallituksen päätöksellä ovat kunniajäsen Pekka Raudaskoski, Hillevi ja Mikko Ylimartimo (Mukan sisar puolisoineen) sekä Aleksi ja Santeri Mukka (tyttärenpojat).

Toimintakauden jäsenmaksun on maksanut 44 henkilöä. Jäsenmaksu on unohtunut monilla (36), jotkut sen sijaan maksavat toistuvasti ylimääräistä kannatuksen vuoksi. Jäsentiedotteissa on kerrottu tilinumero ja mainittu puuttuvista jäsenmaksuista eräpäivän jälkeen. Henkilökohtaisia muistutuksia jäsenmaksuista ei lähetetty. Enemmän kuin kaksi peräkkäistä maksutonta vuotta tulkitaan jäsenyydestä luopumiseksi.

Tiedottaminen ja näkyvyys

Seura on tiedottanut toiminnasta ja tapahtumista sähköpostitse ja kirjeitse jäsenistölle ja median kautta muulle yleisölle. Näkyvyyttä on tuonut seuran toiminnan sijoittuminen muiden tapahtumien yhteyteen, kuten Hiljaisuus-festivaaliin Kittilän Kaukosessa ja Taiteiden yön tapahtumiin Rovaniemellä. Nimikoiden sivustolla http://www.nimikot.fi/ tiedotetaan seuran toiminnasta, ja siellä on nähtävänä osa Mukan 70-vuotisnäyttelyn aineistosta. Seura on Facebookissa, osoite https://www.facebook.com/Timo-K-Mukka-seura.

Yhteistyökumppanit

Seura on toiminut yhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: Rovaniemen kaupunki, Rovaniemen kaupunginkirjasto ja Lappi-osasto; Kahvila Kauppayhtiö ja Cafe & Bar 21; Teatteri Liikutus, Rovaniemen teatteri ja Lapin ylioppilasteatteri; Lapin Kansa, Uusi Rovaniemi, Yle Rovaniemi; Gummerus Kustannus Oy, Lapin kirjallisuusseura ry ja Suomen kirjailijanimikkoseurat ry. Uutena ja vuoden 2019 erityisen merkittävänä yhteistyökumppanina on Päivälehden museo Helsingissä.

YLEISARVIO JA TULEVAISUUDENNÄKYMÄT

Seuran hallitus ja jäsenistä koottu pienryhmä ovat tehneet tärkeää työtä, joka tähtää vuoteen 2019. Lokakuun 31. päivänä avataan Päivälehden museossa Helsingissä Timo K. Mukka -aiheinen näyttely, joka on avoinna uuden vuoden puolelle loppiaiseen. Näyttelyn koko tuotantovastuu on museolla. Seura on mukana valmistelussa taustavaikuttajana ja asiantuntijana, keskustellen ja tarpeen mukaan kommentoiden.