Arto Seppälä: Puhe Veikko Huovisen muistotilaisuudessa
Sotkamo 29. marraskuuta 2009
Äskeisen lokakuun ensimmäisen sunnuntain myrsky saatteli pohjoisen 
miestä, luonto hyvästeli väkevän myrskyn voimalla mestarillisen 
kuvaajansa.Veikko Huovinen siirtyi tuntemattomaan, siintävien vuorien taa.
Suomen kielen jäljittelemätön taituri, ihmisen ja luonnon kuvaaja, 
suuri kertoja Aleksis Kiven ja Pentti Haanpään rinnalla, on mennyt, 
mutta siniset ajatukset ja viiltävät pohdinnat ajastamme, ne elävät.
Arvoisa rouva Hilkka Huovinen, hyvät Veikon omaiset,
läheiset ja hänen kirjallisuutensa ystävät!
Valtion kirjallisuustoimikunnan puheenjohtajana ja erityisesti 
Huovisen ystävänä lähes neljän vuosikymmenen ajalta tunnen kirjai- 
lijan poismenon kipeänä erona; Veikko Huovisen mittavaa merkitystä 
suomalaiselle yhteiskunnalle ja sen kulttuurille on äkkiseltään vaikea 
arvioida ja tartkentaa, mutta se ulottuu pitkälle tulevaisuuteen niin 
kuin klassiseen asemaan kohonneiden taiteilijoiden osalta tiedämme.
Mestarillisten kirjailijoiden merkitys idolina, esikuvana 
nuorille kirjoittajille ansaitsee huomion. Pentti Haanpää oli jossakin 
määrin Huovisen esikuva niin kuin minullekin Tarzan –kirjojen jälkeen 
ja ennen Huovista.
Huovinen tuli suomalaisen kirjallisuuden kenttään sananmukaisesti 
metsästä. Hän ei silti ollut tavanomainen metsän poika, hänellä oli 
metsänhoitajan paperit taskussaan, kun hänen toinen teoksensa 
Havukka-ahon ajattelija ilmestyi 1952.
Voi sanoa, että korpifilosofi Konsta Pylkkänen oli hänen 
opiskeluvuosiensa kämppäkaveri Helsingissä. Jo Huovisen 
esikoisteoksen Hirrin myötä tämä mainio ajattelija löysi sijansa
muidenkin asumuksissa ja sydämissä. Pentti Haanpääkin mieltyi 
Pylkkäsen ”konstantilaisiin maailmankatsomuksiin” niin kuin hän 
nuorelle kollegalleen kirjoitti.
Suomalaisen kulttuurin maailma ja median näkyvyys olivat tuolloin 
yli puolivuosisataa sitten tykkänään toisenlaisia kuin tänä päivänä. 
Kirjailijoilla ei ollut oppiarvoja, kaikin puolin itseoppineita he 
pääosin olivat. Kapealla pohjalla oli myös julkisuus, toisin kuin nyt, 
jolloin julkisuus huutaa kaikenlaisten epäolennaisuuksien perään.
Huovisen nuoruudessa Suomessa ilmestyi esikoisteoksia niukasti, 
ehkä 3-4 vuosittain. Tänä vuonna niiden määrä oli peräti yli 70.
On syytä huomata, että kirjailija, taiteilija ylisummaan, oli 1950- ja 
60-luvulla taloudellisesti pitkälti oman onnensa seppä; valtion vuosi- 
apurahat tulivat työskentelyn turvaksi vasta 1970. Niinpä Huovinenkin 
kirjoitti kertomuksia Suomen Kuvalehteen, Seuraan, Metsälehteen, 
Metsästys ja kalastus -lehteen, Metsäliiton Viestiin, Kaltioon…
Mutta oli sentään valtion kirjallisuustoimikunta, tuolloin vielä 
valtion kirjallisuuslautakunnan nimellä toimiva valtioneuvoston 
nimittämä opetusministeriön alainen asiantuntijaelin. Helsingistä 
lähestyttiin Kainuun miestä, Havukka-ahon ajattelija sai valtion
kirjallisuuspalkinnon joita tuolloin myönnettiin useampia, ainakin 
Aila Meriluoto, P. Mustapää, Oiva Paloheimo, Toivo Pekkanen ja 
Solveig von Schoultz palkittiin… Valtion kirjallisuuslautakunnan 
puheenjohtajana toimi silloin professori J.A. Hollo.
Konsta Pylkkänen oli kävellyt maistereiden kamareihin saappaat 
jalassa mutta sydän kohdallaan.
Valtion kirjallisuuspalkinnot ovat Suomessa vanhin kirjallisuuden 
edistämismuoto. Palkinnon perustaminen on J.V. Snellmanin ansiota; 
hän sai senaattorina aikaan, että senaatin säästövaroista vuosilta 1863 
ja 1864 päätettiin jakaa varoja maan kirjallisen elämän 
elähdyttämiseksi. 
Jos oli Veikko Huovinen nuori ja tuntematon Havukka-ahon 
ajattelijan palkitsemisen aikaan – 25 –vuotias – tuntematon ja nuori oli 
myös ensimmäisen valtion kaunokirjallisuuden valtionpalkinnon saaja. 
Raati palkitsi 1865 salanimellä Kivi julkaistun huvinäytelmän 
Nummisuutarit, palkinnon otti vastaan ylioppilas Aleksis Stenvall.
Salanimellä Huovinenkin olisi halunnut aloittaa, toisin kävi.
Kirjallisuuspalkintojen ja vuosiapurahojen jako kuuluvat valtion 
kirjallisuustoimikunnan toimialaan. Lyhyesti voi sanoa, että 
toimikunnan perimmäisenä toiminta-ajatuksena on edistää 
kirjallisuutta ja sen yhteiskunnallista asemaa Suomessa.
Tämä toteutuu monella tavoin; esimerkiksi kirjallisuuden 
harrastuksen ja tuntemuksen laajenemisen edistäminen on muuan 
tehtävä – ja tällöin katsomme kiitollisina kirjallisuuden harrastajiin,
lukupiireihin ja Veikko Huovinen seuran tapaisiin aktiivisiin 
kirjailijoiden nimikkoseuroihin. Huomattavana tekijänä tuossa 
kaikessa ovat kirjastot ja niiden käyttäjät. Tätä nykyä maamme 
kirjastot ostavat vuosittain noin 1,6 miljoonaa teosta. Ja lainauksia on 
samaan aikaan peräti noin 110 miljoonaa. Suomalaiset kirjoittavat ja 
lukevat, tämä näkyy myös erilaisilla kirjoittajakursseilla.
****************
Palaan vielä Havukka-ahon ajattelijan ilmestymisen ja Helsingin 
olympiakisojen vuoteen 1952. Huovinen oli saanut viimeistellyksi 
romaaninsa lyijykynällä ruutupaperille, Pentti –veli kirjoitti sitten 
käsikirjoituksen koneella puhtaaksi ollessaan palovartijana kesätöissä 
Vuokatilla. Ja 15. elokuuta liuskanivaska lähti Sotkamosta 
kustantajalle. 
Muutakin merkittävää tuon oivallisen romaanin historiassa 
tapahtui vielä ennen suurta läpimurtoa. Ainakin minun kannaltani; 
sain isoveljeltäni Raimolta joululahjaksi tuoreeltaan Havukka-ahon 
ajattelijan, ensipainoksen. Olin 16 –vuotias.
Siinä ilmeisesti oli jo alkusysäys yhteistyöllemme ja ystävyydelle, 
joka sitten vajaa 20 vuotta myöhemmin alkoi kasvaa kymmeniksi 
puhelinsoitoiksi, tapaamisiksi eri puolilla Suomea ja kirjeiksi. Olin 
julkaissut WSOY:n kustantamana pari romaania 1960-luvulla. Kerran 
sitten kysyin talon kirjalliselta johtajalta Ville Viksteniltä voisinko 
kirjoittaa kirjan Veikko Huovisesta, joka oli silloin jo lähes miljoonan 
kirjan mies. Ville myhäili hänelle tyypilliseen tapaan – myönteisesti.
Huovisen vastaus puhelimessa oli epäröivämpi: - Enhän minä ole 
ollut edes merillä… Mutta työ käynnistyi, hitaasti se eteni jo senkin 
takia, että olin päivätöissä toimittajana Tampereella. Huovisen 
Humusavotta –kirjassa onkin 30.10.1974 maininta: - Seppälän vielä 
luonnosasteella oleva kirjailijakuvani, jonka piti ilmestyä syksyllä 
1974, sai minut sellaisiin ajatuksiin, että päätin kirjoittaa Arton kanssa 
kilpaa ilmiöstä Veikko Huovinen.
Kirja, Ajatus on hiirihaukka, tuli kuin tulikin painosta seuraavana 
vuonna. Veikko oli ymmärtävä, kannustava ja monella tapaa hyväksyvä 
kollega. Jäyhäkin mies mutta samalla leppoisa ja moniaalle ulottuvan 
huumorin viljelijä, nopeilla oivalluksillaan alati yllättävä. Olen 
luonnehtinut Huovista modernisti kirjoittavaksi konservatiiviksi, jolla 
on radikaaleja päähänpistoja. Elämän ja elämisen perusarvoja hän 
syvästi kunnioitti. 
Kumppanuutemme syveni, olo, meno Veikon kanssa oli luontevaa. 
Kirjoitin televisiolle lyhyistä erikoisista pienoisdraamoja, jotka viime 
kesänä ilmestyivät kauppoihin dvd-kasetilla. Suomen Kirjailijaliitolle 
teimme täällä Sotkamossa videolle Huovisen kirjailijakuvan. Veitikka –
romaanista kirjoitin näytelmän. Viimeiseksi hyvässä 
yhteisymmärryksessä toteutettu työ oli Ihmisten puheiden 
näytelmäversio pari vuotta sitten.
Kirjeenvaihtomme jatkui, vaikka tapaamisemme aivan viime 
vuosina jäivät vähiin. Veikko raportoi lyhyesti tekemisiään, mainitsi, 
että ”kirjoituskonetta pitää kuolettaa”. Viime kesäkuussa hän 
kirjoitti muutaman suopean sanan kesän korvalla ilmestyneestä 
armeija-kirjastani, Veikko antoi aina viisaita kommentteja 
kirjoitustöistäni.
Kirjeenvaihtomme on Veikon suostumuksella Suomalaisen 
Kirjallisuuden Seuran arkistossa Helsingissä, tutkijoidenkin 
käytettävissä.
******************
Hyvät ystävät! Kirjallisuutta voi pitää koko kansan taiteena, jolla on 
perustava merkitys kaikenikäisten kansalaisten kielellisten valmiuksien 
ja kaikkiaan ihmisen perustaitojen – lukemisen ja kirjoittamisen – 
kehittämisessä. Kieli ja kirjallisuus ovat yksilön, mutta myös 
kansallisen identiteetin ja henkisen kasvun rakennuspuita. Sanat ja 
kieli, niiden pohjalta ja varassa suomalaisuus elää.
Veikko Huovisen muistojuhlassa Sotkamossa 29. marraskuuta 2009
Arto Seppälä